Verkrijgbaarheid en vergoeding

Uit Kenniscentrum
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Uw beugel?

Vanwege de positieve effecten is de mra met ingang van 1 januari 2010 in het basispakket van de zorgverzekeraars opgenomen en wordt aanschaf en het aanmeten van de MRA vergoed voor osaspatiënten. Vooralsnog is daarmee in 2010 een verwarrende situatie ontstaan, die nog wel even kan duren:

  • We hebben slaapklinieken, die nu de mra mogen toepassen, maar hier nog maar beperkt ervaring mee hebben.
  • Er is een aantal tandartsen en snurkpoli’s met ruime ervaring met mra voor snurkers, maar niet voor osaspatiënten. Zij bieden een grote verscheidenheid aan mra’s aan, die niet allemaal effectief zijn voor osas. Daarnaast wordt de effectiviteit hiervan veelal niet gemeten door een slaapkliniek. Vaak worden deze mra’s dan ook niet vergoed door de verzekeraar. Informeer hier van tevoren naar bij uw verzekeraar.
  • Er is een aantal leveranciers, producenten en tandtechnische laboratoria, die graag een plekje op de nieuwe markt wil veroveren.
  • Er zijn verschillende leveranciers en tandartsen, die graag willen meeliften op het mogelijke succes van de mra, zonder over een geschikt product te beschikken.
  • Er zijn verzekeraars die nog niet zo goed weten welk apparaat ze in welke situatie moeten vergoeden. Daardoor zijn er soms langdurige goedkeuringsprocedures (soms langer dan 3 maanden). Vraag altijd van tevoren om een offerte bij de tandarts die de mra gaat aanmeten en leg deze voor bij uw verzekeraar met de vraag of deze wordt vergoed.
  • De prijzen voor de beste mra’s liggen hoog. Dit heeft een prijsopdrijvend effect op alle producten; ook voor snurkers.

Snurkt u en verwacht u geen vergoeding door uw verzekeraar?Ga dan direct naar een gespecialiseerde tandarts of MKA-chirurg. Zij zijn bijvoorbeeld te vinden via www.nvts.nl of www.oralappliance.nl. Let wel op de kosten. De techniekkosten van een monobloc variëren van ongeveer € 100 tot € 200. De techniekkosten van een verstelbare mra komen op circa € 250 voor een eenvoudig model tot € 600 voor de meest luxe uitgave. In het laatste geval moet u minstens 5 jaar garantie krijgen. Daar komen dan nog de kosten voor foto's en het aanmeten van de mra bij. Die kunnen variëren van € 225 tot € 500.