Maskers

Uit Kenniscentrum
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Maskers

Deze tekst komt van: http://www.apneuvereniging.nl/maskers/de-behandeling/cpap/over-maskers

Informatieblad 'Alles over Maskers'

De Apneuvereniging heeft een informatieblad uitgebracht over het onderwerp maskers: Alles over Maskers. Dit informatieblad is hier te downloaden: 'Alles over Maskers'

Grote keus aan maskers

Via een masker wordt lucht ingebracht om apneus te voorkomen. Dit is een drukmasker en moet dus perfect passen. Het masker is door middel van banden op het hoofd bevestigd. Als het masker lekt, heeft de therapie geen effect. Het masker is daardoor het meest besproken onderdeel van de therapie.

Verschillende typen

Er zijn in de loop van de jaren vele soorten maskers op de markt gekomen waaruit u kunt kiezen.

  • Het meest toegepast wordt het neuskapje (63%).
  • Door een juiste afstelling van de druk wordt mondademhaling meestal voorkomen. Als er desondanks sprake is van hardnekkige mondademhaling, wordt vaak overgegaan op een full-face masker. Dit masker bedekt niet alleen de neus, maar ook de mond. Dit masker wordt in 22% van de gevallen ingezet.
  • Het dragen van een masker wordt door sommigen als erg intimiderend ervaren. Neusdoppen zijn een alternatief. Ze dekken het gezicht niet af, maar de kleine dopjes worden onder tegen de neus gehouden. Vooral rustige slapers met een niet te hoge druk (minder dan 10) zweren erbij. 15% van de patiënten gebruikt neusdoppen.

Verschillende randen

Er zijn verschillende randen om te zorgen voor een goed afdichting van het masker.

  • Gelrand: een soort kussentje op de rand dat zich, geholpen door de warmte van de huid, voegt naar de contouren van het gezicht.
  • Siliconenrand: een soort zachte flaprandjes, die door de luchtdruk tegen de huid gedrukt worden en zo voor de afdichting zorgen.

Beide randen kennen hun fervente voor- en tegenstanders. Was aanvankelijk de gelrand erg populair. Tegenwoordig komen er steeds meer maskers met een uitgekiende siliconenrand.

Verschillende uitvoeringen

Het spreekt voor zich dat alle maskers er in verschillende maten zijn: small, medium, large. En iedere fabrikant heeft zijn eigen modellen. Het verschil zit in de vorm van de kap, in de vorm van de randen, maar ook in de vorm en materiaalkeuze van de hoofdbanden. Bijzonder belangrijk kunnen de sluitingen zijn waarmee het masker wordt vast geclipt. Om een claustrofobisch gevoel te voorkomen, is het belangrijk dat het masker makkelijk kan worden opgezet èn afgezet.

Kijk hier voor een overzicht van de meest gebruikte maskers.

Voorkomen van maskerproblemen

Het masker is een cruciaal onderdeel van de behandeling. Sluit het niet goed aan, dan werkt de therapie niet. Om lekkage te voorkomen zijn verschillende zaken van belang:

Het juiste masker

Comfortabel wordt een masker nooit, maar voor ieder gezicht, elk slaapgedrag en elke voorkeur is er een passend masker. Soms verstrekt het slaapcentrum het masker. Meestal is het de leverancier. Zij zijn ervoor verantwoordelijk dat u over het juiste masker beschikt. Er zijn leveranciers die ook bij u thuis komen om te passen. Voor informatie over de verschillende maskers kunt u ook een regionale bijeenkomst van de ApneuVereniging bezoeken. Regelmatig is de MaskerRaad aanwezig. Zij kunnen u alle maskers die in Nederland op de markt zijn laten zien.

De juiste maat

Maskers zijn er in verschillende maten. Soms worden ook de plastic kap, inzetstukken of neusdoppen in verschillende maten en uitvoeringen geleverd. Zorg ervoor dat u over de juiste maat beschikt. Een eerste inschatting kunt u samen met uw partner maken. Zet het masker losjes op. Kijk goed van voren in de spiegel en laat uw partner mee beoordelen. Valt het masker goed over uw neus – en bij full face ook over de mond - en sluit het aan bij de lijnen en plooien in uw gezicht?

De juiste afstelling

De afstelling van het masker is een van de meest voorkomende problemen. U kunt het masker afstellen door de banden rond het hoofd meer of minder strak aan te halen. Vaak wordt gewerkt met klittenband. Soms kan ook de stand van de steun op het voorhoofd worden gekanteld. Door de grote hoeveelheid maskers is het niet eenvoudig algemene regels te geven. Wel kan gezegd worden dat maskers niet te strak moeten zitten. Bij maskers met een gelrand moet de rand goed aansluiten, maar mag niet plat- of naar binnen worden gedrukt. Bij maskers met een (dubbele) siliconenrand moet de luchtdruk deze flapjes op hun plek duwen. Dat lukt minder goed als die rand helemaal naar binnen krult. Het belangrijkste uitgangspunt is: gelijkmatig. Dit geldt zowel voor de strakheid van de banden als voor de stand van de hoofdsteun (als het masker over een verstelbare hoofdsteun beschikt). Ook dit kunt u zelf controleren. Zet het masker losjes op, laat uw partner goed van opzij kijken en beoordeel samen of het masker gelijkmatig de lijnen van het gezicht volgt. Maak een paar grimassen en kijk hoe het masker dan valt. Stel eerst de hoofdsteun bij en daarna de banden, zodat het masker op een gelijkmatige afstand het gezicht volgt.

Het juiste gebruik

Vet op de afsluitranden van het masker veroorzaakt makkelijk lekkage. De delen van het masker die het gezicht raken, moet u daarom iedere dag reinigen. Hier hechten zich huidvet en eventueel overdag gebruikte crèmes aan. Vet uw huid ’s nachts niet in bij de afsluitranden van het masker. Afwasmiddel zonder citroen is een prima reinigingsmiddel voor het masker. Veel mensen gebruiken ook babyshampoo.

Ook condens kan voor lekkage zorgen. Kijk voor tips over het voorkomen van condens bij bevochtiging.

Een goede opstelling

Het is belangrijk dat de slang bij het omdraaien van de ene zij op de andere niet aan het masker trekt. Zorg er daarom voor dat de slang van boven of van beneden komt. Bij sommige maskers kunt u de slang naar boven met klittenband vastzetten.

Slaapmetmasker.jpg

Opzetten

Nagenoeg alle maskers beschikken over snelkoppelclips. De meest eenvoudige manier om een masker op te zetten, is door een van de onderste clips los te laten, het masker met de hoofdband over het hoofd te trekken en dan de laatste clip vast te maken.

Meer specifiek:

Het neusmasker en Full Face masker opzetten gaat het makkelijkst door een van de onderste aansluitingen van de hoofdbandage aan het masker los te maken. Daarna het masker op het gezicht plaatsen en de bandages over het hoofd heen halen tot hij op de juiste plaats zit. Als laatste de bandage volledig vast maken aan masker.

Bij de neusdoppen kunt u het beste eerst de bandage op het achterhoofd zetten en daarna de neusdoppen over het hoofd heen naar voren halen en onder de neus plaatsen.

Bij het mondmasker draait u eerst het mondstuk zo ver mogelijk los, daarna plaatst u het binnenste gedeelte in mond en als laatste draait u het mondstuk weer vast zodat deze comfortabel zit en er geen lekkage optreedt.

Bij het volgelaatsmasker en custom made masker maakt u eerst de bandages aan een zijde van het hoofd volledig los. Dan plaatst u het masker op uw gezicht en bevestigt u de bandages.

Bij alle neus en full face maskers met zacht plastic afsluitranden geldt: na het opzetten de randen naar binnen duwen vóórdat de cpap wordt aangezet.

Tips om huidirritatie tegen te gaan

Krijgt u uitslag door het masker? Misschien biedt een op maat geknipt, geperforeerd stukje natuurzeem tussen uw huid en masker een oplossing.

Geven voorhoofdsteunen irritatie, dan kunnen make-up-pads of een grimeersponsje, of ResKin pleister uitkomst bieden door deze tussen huid en steunen te plaatsen.

Bij ‘beginnersirritatie’ kan het smeren van Sudocrème de huid ook verstevigen.

Drukplekken (oftewel neiging tot decubitis) kunnen worden voorkomen door een pantykous over het masker te trekken. Dit is aan te bevelen bij allergische reacties.

Zalfjes

Balneum Intensive: bij een huid die rood is maar nog wel in tact;

Sudocrème: bij een huid die nog in tact is, maar rood en pijnlijk is en soms met puistkopjes;

Dokter Vogel crème Bioforce: bij een huid met schrale plekken, schimmelplekken, drukplekken of ontstekingen;

VSM-Calendula-crème, gelei, spray of zalf: voor een ontstoken huid door drukplekken, soms treedt er ook blaarvorming op;

Eucerin crème: om een gezonde huid in goede conditie te houden.

Let op! Zalf smeert u overdag. Een vette huid en een vette rand van het masker zorgen gegarandeerd voor lekkage.

Kinbanden

Er zijn mensen die ’s nachts regelmatig door de mond ademen. Bij een neusmasker werkt de therapie dan niet. Een Full Face masker is dan het aangewezen alternatief. Maar sommigen vinden dat bezwaarlijk. U kunt ook een kinband proberen. Deze houdt de kaak en daarmee meestal ook de mond dicht. Er is geen garantie op succes. Soms helpt het prima.

Lekkage

.

Reinigen

Het masker moet het liefst dagelijks worden schoongemaakt. De slang moet minstens eens in de maand worden doorgespoeld, dan moeten ook de filters worden vervangen.

Dagelijks

Het masker Schoonmaken met warm water en zachte zeep (b.v. babyshampoo). Naspoelen met water. Zorg er ook voor dat de gaatjes waarlangs de lucht wordt afgevoerd schoon en open blijven anders gaat het masker sissen of fluiten.

Het water reservoir van de luchtbevochtiger Iedere ochtend het overgebleven water uit het water reservoir halen en goed schoon maken om kalkvorming tegen te gaan. Reinigen kan ook weer met water en zachte zeep.

Veel reservoirs, zeker als ze geheel van kunststof zijn, kunnen mee in de afwasmachine. Metalen onderdelen wordt afgeraden, omdat de chemicaliën in de afwasmachine vrij agressief zijn.

Wekelijks

Let op! Het goed schoonhouden van uw machine voorkomt ook lawaai. Als fijne stofdeeltjes tussen de lagers gaan zitten of zich vastzetten op de schoepen van de pomp, ontstaat steeds meer lawaai. En dat is helaas niet meer ongedaan te maken, zodat u met een steeds luidruchtiger machine komt te zitten.De banden Het mutsje of de banden van het masker met zachte zeep of een fijn wasmiddel schoonmaken en laten drogen. Doe de klittenbandjes dicht tijdens het wassen anders kleven ze overal aan.

De banden Het mutsje of de banden van het masker met zachte zeep of een fijn wasmiddel schoonmaken en laten drogen. Doe de klittenbandjes dicht tijdens het wassen anders kleven ze overal aan.

De slang Wekelijks reinigen als u met bevochtiging werkt. Maandelijks indien zonder. Warm water met zachte zeep in de slang laten lopen, goed naspoelen. Op een haakje hangen om te drogen.