Maskerraad

Uit Kenniscentrum
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

De maskerraad is door de ApneuVereniging opgericht vanuit een behoefte van leden die meer maskers willen zien, vergelijken en passen.

De maskerraad voorziet nog steeds in die behoefte. Telkens blijkt dat leden niet voldoende bekend zijn met andere maskers als slechts dat masker hetwelk bij het ingaan van de cpaptherapie wordt verstrekt. Om te herstellen en voor de gezondheid is het getal van onder de 5 AHI wenselijk.Daarom bestaat er de mogelijkheid om naar de maskerraad te komen, die in de regio's bij bijeenkomsten in het land op gezette tijden op uitnodiging van de regiocoördinator voorlichting komt geven over maskers, soorten, onderhoud, tips/oplossingen in combinatie met de bevochtiger. Vragen worden beantwoord en tijdens de bijeenkomst is het mogelijk alle maskers te bekijken maar ook een masker te proberen met de druk van een cpap. Ook oriënteert men zich op een masker als blijkt dat een bepaald masker niet meer wordt gefabriceerd, beperkt leverbaar wordt en/of men uit moet zien naar een ander masker. De maskerraad is op de hoogte van het feit of maskers niet meer worden gefabriceerd dan wel beperkt nog verkrijgbaar zijn. In die situatie moet men wel gaan uitzien naar een ander masker.Ook worden nieuwe in omloop gebrachte maskers toegevoegd aan de collectie, deze is te allen tijde actueel. Als blijkt na het passen dat een masker als prettig wordt ervaren en wellicht het masker van hun keuze zou kunnen zijn verschaft de maskerraad een lijst waarin dat gepaste maskertype en de maat wordt aangevinkt. Daarmee is het mogelijk in overleg te gaan met de leverancier voor verstrekking. Normaliter is verstrekking in bruikleen eens per jaar van een masker met banden, slang en cpap filters, mits er tussentijds denkbare omstandigheden ten aanzien van het masker voordoen, waardoor eerder actie moet worden ondernomen richting verstrekker om goed in therapie te blijven.

Datums waar en wanneer de maskerraad voor voorlichting aanwezig is wordt vermeld op de website (het meest actueel), het ApneuMagazine en ApneuBulletin. Het streven is tweejaarlijks in het voorjaar of najaar in alle regio's voor leden voor maskervoorlichting er te zijn. Het komt ook voor dat de maskerraad aanwezig is tijdens een Open Dag, Slaapweekactiviteit of Apneu Info Markt in Ziekenhuizen.