Gevolgen

Uit Kenniscentrum
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

In dit hoofdstuk zullen de prognose en alle gevolgen van de aandoening worden besproken.

Hier onder volgt alle tekst van het hoofdstuk...

Vóór diagnose & behandeling

Tijdens behandeling

Lange termijn

Comorbiditeiten

- hart- en vaatziekten

- diabetes

- overgewicht

- impotentie

- ADD

Uit onderzoek wordt steeds duidelijker dat apneupatiënten vaak een aandacht tekort stoornis ontwikkelen: ADD (Attention Deficit Disorder). Of in gewoon Nederlands: mensen met ADD verwerken informatie, indrukken en emoties trager dan andere mensen en hebben een slecht werk/korte termijn geheugen. Bij testen blijkt het intelligentieniveau hetzelfde te zijn als bij gezonde personen. Echter meerdere dingen tegelijk doen lukt niet meer. Vaak moet men een paar keer iets lezen voordat het doordringt. Of bij autorijden wel zien dat het stoplicht rood is, maar niet handelen. 10 á 20 % van de behandelde apneupatiënten houdt concentratieproblemen. De werkbelasting die men aan kan wordt minder. Doordat het brein steeds moet overcompenseren is men veel eerder moe. Lopende zaken kan men wel uitvoeren maar de waarneming is vluchtiger en men is veel eerder uit evenwicht en vergeet veel dingen, b.v. de deur op slot doen en vergeten waar je de sleutels laat, niet op namen of woorden kunnen komen, etc. De oorzaak is het tekort aan diepe slaap en jarenlang hypoxie (zuurstoftekort) en hypercapnie (teveel koolstofdioxide). We hebben in onderzoeken al gezien hoe slaapapneu biochemische veranderingen in onze hersenen veroorzaakt (zie ApneuBulletin nr. 5) Wat kun je zelf doen?  Wat kan jezelf aan deze klachten doen?

  • Niet in paniek raken.

  • Structuur in je leven brengen en alles een vaste plek geven.

  • Dag en nachtritme structureren. Op dezelfde tijd opstaan en gaan slapen, ook in het weekend, omdat het anders steeds enkele dagen energie kost om het ritme weer op te pakken

  • Gebrek aan licht en zonlicht kan ADD klachten laten toenemen vanwege het tekort aan vitamine D dat daardoor ontstaat (laten testen)

  • In de avond geen inspannende zaken meer doen na 19 uur. ( computer etc.) Maak gebruik van moderne middelen, zoals je afspraken vastleggen in je telefoon. Maak lijstjes. En wees niet bang. U bent niet dement. En accepteer dat  het (werk)tempo vaak wat lager ligt dan bij een gezond persoon. Bronnen: Dr. K. Schreuder en Journal of Sleep Research

Genetisch verband tussen slecht slapen en medische aandoeningen ontdekt

Gepubliceerd: 21 december 2016 10:14

Laatste update: 21 december 2016 11:01

Wetenschappers hebben voor het eerst aangetoond dat er een genetisch verband is tussen slaapstoornissen en drie medische aandoeningen.

Dat meldt Medical News Today. Vooral bij het rustelozebenensyndroom, waar een op de twintig mensen aan lijdt, is er een sterk verband. Het gen dat dit syndroom veroorzaakt blijkt ook te maken te hebben met slaapgebrek.

Er werden nog twee links gevonden. De genen die langer slapen stimuleren houden tevens verband met schizofrenie. Het laatste genetische verband dat ontdekt is, is die tussen slaperigheid gedurende de dag en obesitas. De resultaten staan in een Brits-Amerikaanse studie, gepubliceerd in Nature Genetics.

"De wetenschap heeft eerder al een link gelegd tussen slaapstoornissen en bepaalde aandoeningen. Maar dit is voor het eerst dat het op een moleculair niveau is aangetoond", aldus onderzoeker Martin Rutter van de Universiteit van Manchester.

Levensstijl

Voor de studie werd de genetische data van meer dan 112.000 mensen uit de UK Biobank gebruikt. Deze gegevens werden gecombineerd met informatie over het gewicht en eventuele medische aandoeningen. De deelnemers rapporteerden daarnaast hoe lang ze sliepen, hoe vaak ze wakker lagen en hoe vaak ze zich overdag slaperig voelden.

De onderzoekers benadrukken dat slecht slapen geen hoofdoorzaak is van aandoeningen - levensstijl en omgevingsfactoren spelen een grote rol. Wel kan informatie over genetische structuren behandelingen helpen verbeteren.

Lees meer

http://www.medicalnewstoday.com/search?q=apnoea&search=&s=0&e=0&p=1

Leefstijl

Maatschappelijk

Rijbewijs