Aandoening

Uit Kenniscentrum
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Ademstilstanden tijdens de slaap komen bij veel mensen voor. Daar is niets mis mee als het niet te lang duurt en niet te vaak voorkomt. Het lichaam krijgt te weinig lucht (zuurstof) binnen en reageert met een ‘word wakker’-reflex (arousal) zonder echt wakker te worden. Dit kan gepaard gaan met een luide snurk. Bij mensen met apneu stokt de adem tot wel zestig keer per uur en soms duren de ademstilstanden wel twee minuten.

Vaak gaat aan de apneu een sterk verminderde ademhaling vooraf, de zogenaamde hypopneu. Wanneer u meer dan 15 keer per uur last hebt van een apneu of hypopneu, is er een serieuze indicatie voor de ziekte.

________________________________________________________________________________________________________________

Het begint met vage klachten

Dt-717785.jpg

Veel mensen lopen rond met vage klachten. Ze zijn snel vermoeid, voelen zich niet lekker en zijn prikkelbaar. Dit is meestal nog geen reden om naar de dokter te gaan. Toch kunnen het voortekenen zijn van apneu. Geleidelijk kunnen de klachten erger worden. Slaperigheid overdag en zelfs in slaap vallen bij het lezen van de krant, tijdens televisie kijken of autorijden. Het kan voorkomen.

Maar ook moeilijk onder controle te krijgen hoge bloeddruk, hartkloppingen en hartritmestoornissen zijn vaak het gevolg van slaapapneu. Of concentratieverlies en geheugenstoringen. Apneu leidt tot prikkelbaarheid en plotselinge woedeaanvallen. De gang naar de huisarts wordt dikwijls uitgesteld, omdat de klachten zich geleidelijk ontwikkelen. Energietekort leidt er toe dat mensen met apneuklachten niet in actie komen en naar de dokter gaan. Apneu komt het meest voor bij mannen. Mensen ontkennen vaak dat er iets aan de hand is. Omdat zij zelf niet merken dat zij ademstops hebben 's nachts en als er wordt gesnurkt dit niet als reden zien om naar de dokter te gaan. Maar achter dat stoppen met ademhalen gaat een serieuze aandoening schuil.

De klachten kunnen ernstig worden

Apneuklachten hebben effect op het karakter van mensen. Vermoeidheidsklachten en prikkelbaarheid kunnen de relatie met partners onder druk zetten of het gezin uit balans brengen. Ook op het werk ondervinden mensen met apneu effect van hun klachten. Hun energiebron is snel uitgeput. Overspannenheid of burn-out is een voor de hand liggende gedachte. Maar het is eerder het gevolg van apneu dan de echte klacht. Arbeidsongeschiktheid komt dichterbij en is soms het resultaat.

Huisartsen herkennen apneu niet onmiddellijk of denken in de verkeerde richting. Apneu is nog niet zo lang bekend, waardoor de kennis bij artsen en specialisten nog niet algemeen aanwezig is. Zij schrijven antidepressiva of slaapmiddelen voor, of verwijzen mensen door naar allerlei specialisten. Meestal heeft dit geen resultaat. De voorgeschreven medicijnen hebben vaak een tegenovergestelde werking.

Ergens gaat een lampje branden

Mensen met apneu worden zelf vaak niet wakker van hun onrustige slaapgedrag. Integendeel, zij slapen altijd en overal. Vooral partners van mensen met apneu hebben de verschijnselen in de gaten. Zij horen het herhaaldelijk stoppen met ademhalen tijdens de slaap, gevolgd door een keiharde snurk en soms zelfs spiertrekkingen. Geen wonder dus dat de partner in veel gevallen als eerste aan de bel trekt en ook vaak als eerste het woord 'apneu' laat vallen. Als je zonder partner slaapt kan het lang duren voor je in de gaten hebt dat je misschien wel apneus hebt. Hopelijk gaat er dan een lampje branden bij de huisarts, psychiater, neuroloog of cardioloog. Alle klachten zouden veroorzaakt kunnen worden door ademstilstanden tijdens de slaap ofwel apneu.

Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Bestand is zoek
KNO arts Dr. Hein Leversteijn van het SIVSG - Instituut voor slaapgeneeskunde in Woerden vertelt in deze video over apneu. Klik op de link om de video te zien.

Het probleem met het ontdekken van apneu

  • De klachten sluipen er in en kunnen veel oorzaken hebben.
  • De klachten ervaart u overdag. Het probleem zit in de nacht.
  • De ernst van de ademstops en daaropvolgende snurken wordt door mensen met apneu gemakkelijk ontkend en als normaal afgedaan.
  • Vaak blijken klachten/symptomen al (vele) jaren te bestaan.

Heeft u ademstilstanden tijdens de slaap? Dan kunt u apneu hebben. Test uw klachten met onze checklist.